frozen fjord - Trollvik, Norway

Norvégia – Tromsø, Alta, Nordkapp

8 nap az északi sarkkörön túl

utazás éve: 2022

Előkészületek

Helyszín

Szülinapi ajándékom egy északi fény néző utazás volt .

Először is ki kellett választani a helyszínt. A sarki fény több országban is látható, többek között a Skandináv országokban. Norvégia pedig már régóta bakancslistás volt, így itt volt az alkalom, hogy kipipálhassuk.

Norvégiában Tromsøt tartják az északi fény egyik fővárosának, úgyhogy adta magát, hogy Tromsø legyen az utazásunk fő célpontja. Tromsø az északi sarkkörön túl, attól kb. 400 km-re északra található. És ha már ennyire északon járunk, akkor nem hagyhatjuk ki Európa legészakibb pontját, Nordkappot sem. Nordkapp Tromsøtől még északabbra, autóúton kb. 600 km-re fekszik, amit a GoogleMaps ca. 9 órás kocsikázásnak jósolt. Ez a távolság oda-vissza 1 napon belül autóval, kényelmesen nem járható meg, így keresnünk kellett egy köztes megállóhelyet. Így került a képbe Alta, ami végül tökéletes választásnak bizonyult.

Ezzel kialakult a teljes útiterv: Tromsø – Alta – Nordkapp – Alta – Tromsø. Jöhetett az időpont kiválasztása.

Időpont

Az északi fény vadászat ötlete február közepén merült fel bennünk. A sarki fényt leginkább késő ősztől kora tavaszig lehet látni, ezen belül is főleg télen, a hosszú éjszakáknak köszönhetően. Úgyhogy sürgetett minket az idő és végül március 16-ra sikerült megvennünk a repülőjegyet Frankfurtból Tromsøbe, március 23-ra pedig vissza. A márciusi utazással még volt esélyünk látni az északi fényt.

A sarki fény mellett Norvégia kitűnő hely arra is, ha valaki orkákat szeretne nézni. Több órás orka néző szafarik indulnak Tromsøből és Altaból is. Az orka szezon azonban elég rövid, mindössze novembertől februárig tart. Így ha az orkákkal való találkozás az utazásod egyik fő célja, akkor erre mindenképpen gondolj, amikor az utazás időpontját választod ki. Mi most erről sajnos lemaradtunk.

Utazás

Mivel csak 8 napra mentünk, így a repülés tűnt a legjobb választásnak. Hozzánk (Stuttgart) legközelebb Frankfurtból indul közvetlen repülőjárat Tromsøbe. Ez hetente 1x, szerdánként közlekedik. Reggel 9:55-kor elrepül Tromsøbe, kora délután 14:15-kor pedig vissza Frankfurtba. Tőlünk Frankfurt forgalomtól függően 2-3 óra autóút, így ez elég kényelmes választásnak tűnt.

view from the plane over Norway

Budapestről sajnos nincs közvetlen járat Tromsøbe. Ha Budapestről indulnál, akkor mindenképpen átszállással kell számolnod. A legkézenfekvőbb, ha Osloban szállsz át belföldi járatra Tromsøbe vagy Altaba. Persze az is egy lehetőség, ha Budapestről Frankfurtba utazol és ott szállsz át a tromsøi járatra. Ebben az esetben arra kell figyelni, hogy sok fapados Budapestről Frankfurt Hahn repülőtérre érkezik/indul/, viszont Tromsøbe a Frankfurt am Main repülőtérről mennek a gépek.

Norvégián belüli utazásra, a kötetlenségünket megőrzendő, az autót választottuk. Az autóbérlésnél elsődleges szempont volt, hogy a repülőtéren legyen az autókölcsönző, így ezzel a transzfer kérdése is megoldódott. Erre szerencsére van lehetőség, a repülőtéren 2 cég közül is lehet választani.

Szállás

Lassan kezdtek összeállni az utazás főbb körvonalai, úgyhogy jöhetett a szállás keresés.

Általában a belvárosi szállásokat részesítjük előnyben, ugyanis sok idő spórolható, ha nem kell állandóan utazgatni a város és a szállás között. A mostani út azonban több szempontból is rendhagyó volt.

Először is, most egy kisebb körutazást terveztünk Észak-Norvégiában, ami elsősorban a természet és a táj felfedezését célozta meg. Ehhez autót kellett bérelnünk, így már nem volt központi kérdés a szállás-város közötti utazgatás. Annál inkább a parkolás.

Másodszor, most a járvány miatt igyekeztünk elkerülni a zsúfolt helyeket. Így kerültek képbe a faházak, amik a városoktól 10-20 perces autóútra voltak. Ezek ráadásul pénztárca barátabb megoldásnak is bizonyultak.

Altaban van lehetőség üvegtetős-északifény-nézős kis faházak/kabinok (bátrabbaknak sátrak) bérlésére is. Ezek nagyon jó opciók, ha az ember északi fényt szeretne nézni, és biztos vagyok benne, hogy egészen egyedi hangulatot adnak az utazásnak. Ha ilyen kabinban gondolkodsz, Altaban több lehetőség közül is választhatsz, de érdemes minél előbb lefoglalni őket. Mi ezzel elkéstünk, az olcsóbbak már foglaltak voltak, a drágábbaknak pedig elég szépen elkérik az árát, így ezt most mi fájó szívvel, de kihagytuk. Maradt a faház.

Tromsøben jó alternatívát kínálnak az airbnb lakások is. Egész tetszetőseket lehet találni nagy ablakokkal, vagy üvegtetővel, hogy akár a lakásból élvezhesd az északi fény látványát. Ezek jó megoldások, ha csak Tromsøt szeretnéd megnézni. Ellenben ha autót is bérelsz, akkor a parkolás gond lehet a belvárosi lakásoknál. A belvárosban szinte mindenhol fizetős a parkolás és nem olcsó mulatság. Így mi Tromsøben is egy város melletti faház mellett döntöttünk.

Programok

Tromsøben és Altaban is rengeteg program közül lehet választani. Az egyik legkézenfekvőbb a több órás északi fény vadászatok. Erre többféle lehetőség is van a buszos kirándulástól kezdve, a motoros hószánozáson át, a kutyaszános utazással összekötött változatig. Persze ha szerencséd van, akkor mindenféle szervezett út nélkül is láthatsz északi fényt, ha nincs, akkor akár a fizetett túra sem vezet eredményre.

Motoros hószánozásra, rénszarvas- vagy kutyaszánnal való kirándulásra nappal is van lehetőség, ha az északi fény helyett inkább a havas tájban gyönyörködnél.

Ha pedig a fjordokat néznéd meg közelebbről, akkor többféle hajókirándulás közül is választhatsz a legegyszerűbbektől a luxus jachtozásig.

És ha már ott jár az ember eléggé egyedi élményt kínál egy jég dóm meglátogatása is. Az igazán bátrak akár szállásnak is választhatják 1-2 éjszakára.

Rossz időben pedig kifejezetten jó alternatíva 1-2 múzeum felkeresése.

Úgy vettük észre, hogy a programok lefoglalásával márciusban nem kell annyira sietni, szinte az utolsó pillanatig van szabad kapacitás. Ez persze azért nem mindenre volt igaz. Szerettünk volna elmenni a számikhoz, többet megtudni a kultúrájukról és az életükről (erre is vannak szervezett kirándulások), de 1 héttel az utazás előtt már sajnos nem voltak szabad helyek.

Öltözködés

Már nem maradt más hátra, jöhet a bepakolás.

Tromsø, Alta és Nordkapp az északi sarkkörön túl helyezkednek el, így az időjárásuk eléggé eltér az itthoni időjárástól.

Tromsøben márciusban nappal átlagosan -7°C és -2°C közötti hőmérsékletre lehet számítani, éjszaka pedig -12°C és -7°C.

Az idei év márciusa a meleg időjárásával rendhagyónak bizonyult, nappal 1°C és 3°C között mozgott a hőmérséklet és éjszaka sem ment -5°C alá. Ennek ellenére a tényleges hőérzet -talán a szélnek és/vagy esőnek köszönhetően- sokkal hidegebb volt.

Ezek alapján a következő ruhákat érdemes magunkkal vinni:

• gyapjú aláöltözet alul felül (ezek gyakorlatilag mindig rajtunk voltak, az esti programnál duplázva)
  • gyapjú pulóver vagy vastag polár felső
  • eső és szélálló kabát (erre nagyon nagy szükség van, bárhol voltunk, bármekkora szél volt vagy éppen esett, mindenhol komfortosan éreztük magunkat annak ellenére, hogy órákon keresztül a szabadban voltunk)
  • hónadrág, ez gyakorlatilag egy bélelt víz és szélálló túra vagy sínadrág (mindenhová ebben mentünk)
  • vastag sapka és sál (mi a rendes sál alá vettünk „csősálat” is, amit fel lehet húzni az arca is; nagyon hasznos volt, sokszor használtuk)
  • víz és szélálló kesztyű
  • vastag, gyapjú zoknik (ebből mi rendszerint dupláztunk, egy vékonyabb alulra és rá egy vastag)
  • téli (bundás) vízálló magas szárú bakancs
  • spike a cipő talpára (erre különösen Altaban volt nagy szükség)
  • napszemüveg
beöltözve a hajókiránduláson
szinte mindennap így voltunk felöltözve

Megérkezés Norvégiába

A tervek szerint megérkeztünk Frankfurtba. Az autót a repülőtér egyik parkolóházában, az előre lefoglalt parkolóhelyen hagytuk. A parkolóházból beltéren keresztül át lehet sétálni a repülőtér termináljába. Ahhoz képest, hogy a frankfurti reptér viszonylag egy nagyobb reptér, nem voltak sokan. A csomagfeladásnál is csak lézengtek az emberek. Ennél az utazásnál érdemes ablak mellé ülni, ha van rá lehetőség, mert ahogy a Skandináv-félsziget fölé ér a gép, meseszép tájban lehet gyönyörködni, már amennyiben szerencsénk van és nem felhős az ég.

view from the plane over the Scandinavian peninsula
kilátás a repülőből a Skandináv-félsziget felett

A tromsøi repülőtér kicsi, könnyű megtalálni az autókölcsönzőket. A bérelt autó átvétele és körbefotózása után, rögtön el is indultunk Tromsøbe egy villám látogatásra, majd jöhetett a közel 6 órás autóút Altaba.

Nagyon szép időnk volt, a táj pedig elképesztően gyönyörű. Sokat megálltunk nézelődni, fotózni és a naplemente fantasztikus színekkel festette be a tájat. Tromsø és Alta között nem kell félni attól, hogy nem talál az ember benzinkutat vagy WC-t, ilyen szempontból hasonló a helyzet az itthon megszokottakhoz. A tisztaság már más kérdés. Ilyen tiszta, ingyenes, fűtött mellékhelyiségekkel még nem találkoztam.

naplemente norvégiában
kilátás a Nordkjosbotni pihenőből Balsfjordra

És rögtön, még az 1. nap megtörtént a várva várt esemény is. Már viszonylag közel jártunk Altahoz, amikor megpillantottuk életünk 1. északi fényét.

Északi fény

Ahhoz, hogy igazán ütős északi fényt lásson az ember, sötétnek és teljesen tiszta égboltnak kell lennie. Ezenkívül szerencsés, ha a Hold minél kisebb részben mutatja magát. Ebből nálunk egyik sem volt adott. Sajnos telihold környékén jártunk, így elég világos volt az éjszaka, ez viszont azt jelentette, hogy az északi fény eléggé halványan táncolt az égen. Ennek ellenére lenyűgöző látvány volt és örök emlék marad.

északi fény
életünk 1. északi fénye

Egy kis gyorstalpaló a sarki fény kialakulásáról:

A sarki fény úgy jön létre, hogy a Napból töltött részecskék lökődnek ki, amit napszélnek nevezünk. A napszél az északi és déli sarkkörnél a Föld mágneses mezejének köszönhetően bejut a légkörbe, ahol a napból érkező töltött részecskék összeütköznek a légkörben található részecskékkel, és az ennek hatására felszabaduló energiát látjuk mi különböző színű és formájú fényjelenségeknek és nevezzük sarki fénynek. Az északi féltekén a sarki fényt északi fénynek vagy aurora borealisnak, a déli féltekén pedig aurora australisnak hívják.

Az északi fény vadászatban hasznos segítséget nyújtanak az északi fényt előrejelző honlapok, amik 1-3 nappal előre jelzik, hogy hol, mikor és milyen intenzitású sarki fényt lehet majd látni.

Nordkapp

A megérkezés utáni 1. napot rögtön Nordkappnak szenteltük. Az időjárás előrejelzés szerencsére kedvező időt jósolt, így nem volt akadálya, hogy nekivágjunk meghódítani Európa legészakibb pontját.

Már az utazás Nodkappra is egy külön élmény. Nordkapp Altatól autóval kb. 230 km-re, északra található. Az út nem autópályán vezet, így ez egy ca. 3,5 órás autózást jelent. A környék itt már kevésbé lakott, mint Tromsø és Alta között, benzinkúttal és WC-vel is ritkán lehet találkozni, így mindenképpen teli tankkal érdemes elindulni és ha wc-t látsz, használd ki, mert nem lehet tudni mikor találsz egy következőt.

snowy landscape on the island of Mageroya
Magerøya sziget

A táj lélegzetelállítóan végtelen, fagyos és fehér, mindenféle növényzet nélkül. Az út magányos, minimális lakott résszel, és ritkán lehet találkozni másik autóval. A végtelen csendet csak a madarak vijjogása és a tenger hullámainak robaja töri meg, ami egy különlegesen egyedi nyugalmat áraszt és a hideg ellenére az ember könnyen ellazul. Lelassul az idő, szinte megáll és teljesen körülölel a természet fagyos, csendes csodája.

A 3,5 órát persze a sok nézelődés és fotózás miatt nem tudtuk tartani, így éppen lecsúsztunk a nordkappi naplementéről. Bár a tényleges naplementét nem láttuk, de a vöröslő égalja így is tökéletes látványt és felejthetetlen hátteret festett Nordkapp mögé.

rocks by the see in Nordkapp
sziklapart Nordkappnál
the Globe monument in Nordkapp
a Globe emlékmű, Nordkapp szimbóluma
I am in Nordkapp

Nordkapp főszezonja a nyár. Izgalmas élmény az éjféli nap látványa, sokan kíváncsiak rá, a neten található nyári képek is erről tanúskodnak. Ezzel szemben most, márciusban alig járt arra valaki. Rajtunk kívül 4-en voltak csupán, akik szinte akkor indultak vissza, amikor mi megérkeztünk. Így teljesen egyedül élvezhettük Európa legészakibb pontjának különleges hangulatát. Nordkappon az emlékművön kívül még egy épületegyüttes található, amiben étterem, múzeum és ajándékbolt van. Európa legészakibb pontja egyénileg is látogatható, ahogy mi is tettük, de vezetett utakat is szerveznek oda, többek között északi fény néző kirándulásokat. Amikor mi voltunk felhős volt az ég, így mi nem vártuk meg, hogy teljesen besötétedjen és elindultunk vissza Altaba.

sunset near Nordkapp
távolodunk Nordkapptól

Alta

A következő nap Altaról szólt. Alta nem nagy város, annak ellenére, hogy Finnmark megye legnagyobb települése. A városi címet 1999-ben kapta meg az északi fény városa elnevezéssel együtt.

view over the Altafjord
Altafjord

Alta egyik legismertebb épülete a Cathedral of Northern Lights (Északi Fények Katedrálisa). Az épületet a dán schmidt hammer lassen tervezőiroda tervezte és 2013-ban került átadásra. Formájában az égen táncoló északi fényt idézi, innen kapta a nevét is. Az épület vasbetonból épült a homlokzatán titánlemez borítással, ami a fények játékának sajátos teret biztosít. Bár maga a templom nem nagy, mindenképpen érdemes megnézni kívül és belül is.

Cathedral of Northern Lights

A másik nevezetessége Altanak az Alta Múzeumban megtekinthető petroglifák, azaz sziklarajzok, amik 1985 óta a Világörökség része. Így a Rock Art Centre az egyike a Norvégiában található 8 db UNESCO helyszínnek. A múzeum egész évben látogatható, de a sziklák a kültérben vannak, amit most hó borított, ezért azokat nem tudtuk megnézni. A múzeum beltéri részében is ki van állítva 1-2 szikla darab petroglifával, az alapján kaphattunk egy kis ízelítőt ebből a különlegességből. A múzeumban megtekinthető még egy kisebb kiállítás a számi kultúráról és a helyi állatvilágról.

Éppen ottjártunkkor zajlott Európa leghosszabb kutyaszánversenye a Finnmark Race. Ez, a minden évben megrendezésre kerülő verseny Altabol indul, majd 1.200 km megtétele után Altaban végződik. A versenyzők kb. 1 hét alatt teljesítik az 1.200 km-t. A rajt/cél a városközpontban van felállítva, többször elmentünk mellette, de beérkező versenyzőt itt nem sikerült látnunk.

Altaban az utolsó programunk a kutyaszánozással egybekötött északi fény vadászat volt. Ez egy szervezett 4 órás program, ami este 8-kor kezdődik. Elvileg 5 főben van maximálva a létszám, de a mi esetünkben csak ketten voltunk a férjemmel az egyedüli jelentkezők aznapra. A kikötőben volt a találkozó, onnan vittek ki a farmra, ahol már vártak ránk a kutyusok. 2 szán elé fogták be az alaszkai huskykat. Az egyik szánban a férjem, a másikban én utaztam. Kutyaszánon utazni egészen egyedülálló, nem mindennapi élmény volt. És a díszlet is egészen különleges volt. Az út az Alta folyó mentén vezetett, ahol kietlen és fás részek váltották egymást. A csodálatosan tiszta égen ragyogtak a csillagok és világított a telihold. A huskyk jól összeszokott csapatot alkottak a vendéglátóinkkal.

dog sledding near Alta
kutyaszánon az Alta folyó mentén

Egyszer csak hirtelen a hajtók megállították a szánokat, kikapcsolták a fejlámpákat és próbálták lecsendesíteni a kutyákat. Majd az egyik irányba mutatva mondták, hogy ott jön a Finnmark Race egyik versenyzője, akinek természetesen nem keresztezhetjük és nem zavarhatjuk meg az útját, ezért kellett félreállnunk. Aznap este találkoztunk még 1 versenyzővel, így ha célba érkezést nem is láttunk, de a versenyből mégis csak megpillanthatunk egy kis részletet.

Folytatva az utat megérkeztünk a táborhelyre, ahol már lobogott a tábortűz és alkoholmentes, forró norvég gløggal vártak minket. Ez gyakorlatilag alkoholmentes forralt bor, amibe kínáláskor diót és mazsolát szórnak. A gløgg után következett a norvég kávé és az előételnek szánt füstölt bárány sonka szeletek mártogatóssal. Ekkor már tudtam, hogy aznap estére félre kell tennem a vegetáriánus étrendemet. Amíg vártunk a főételre és sült a tűzre rakott vaslapon a rénszarvas husi, a tűz mellett melegedve jó hangulatú beszélgetésben érdekes történeteket hallhattunk Norvégiáról a házigazdáktól. Végül a desszert házi készítésű norvég kanelsnurr (fahéjas csiga) volt, amit a tűzön melegíttettek át. Mire végeztünk a sok helyi finomsággal, a szélvédett tábortűz mellett a rénszarvasbőrökön ülve sikerült nekünk is kellemesen átmelegednünk.

A visszaúton helycsere volt, a vendéglátóink ültek a szánba és rövid oktatás után mi lettünk a hajtók. Már a kutyaszánon való utazás is egyedi élmény, de kutyaszánt vezetni egészen különleges kaland. Ahogy siklik a szán a havon, suhan el mellettünk a táj, és mi állunk a szán végében jobb-balra dülöngélve próbálva elkerülni a felborulást, teljesen elképesztő. És ekkor láttunk másodjára északi fényt. Most tisztább volt az ég, nem takart bele felhő, de a telihold nagyon erősen világított, így ez az északi fény sem volt erőteljes, de a körülmények ezt is is felejthetetlenné teszik.

Ezzel a különleges élménnyel zárult számunkra az altai látogatás, de ha valakinek több ideje van, érdemes a természetben is kirándulást tenni. Például Alta mellett található az ún. Alta kanyon, Európa leghosszabb kanyonja, ami a neten található fotók alapján biztosan megér egy kirándulást.

view from the terrace near Alta
kilátás a szállásunk teraszáról

Tromsø

Másnap visszaindultunk Tromsøbe. Most nem volt szerencsénk, egész úton rossz idő volt, ami az egyébként lélegzetelállító tájat szürkére festette. Délután érkeztünk Tromsøbe, ahol egyenesen a szállásra mentünk.

Trollvik, úton Alta és Tromso között már olvad a jég a fjordban, de a hegyen még tartja magát a tél a befagyott vízeséssel
ice wall towards Tromso
úton Alta ésTromsø között – a hegybe vágott utak falain gyakori látvány a jéggé fagyott vízfolyás

Tromsø szintén az északi sarkkör fölött fekszik, Troms megye legnagyobb városa, Norvégia 8. legnagyobb városa és a 3. legnagyobb város az északi sarkkörön túl (csak 2 orosz város előzi meg: Murmansk és Norilsk). A városközpontja a Tromsøya nevű szigeten található, amit 2 oldalon is jellegzetes hídjai kötnek össze keleten a szárazfölddel, nyugaton pedig a Kvayøla szigettel.

bridge in tromso
a Tromsøya és a Kvaløya szigeteket összekötő Sandnessund-híd

A következő nap egy fjordnéző hajókázás várt ránk. Reggel 8-kor indult a katamarán és szerencsére az idő szépen kitisztult. Mi a 4 órás utat szinte teljesen a fedélzeten töltöttük, ahol az erős szél miatt rajtunk kívül csak 1-2 ember nézelődött még. A kirándulás része volt, hogy drónt eresztettek a víz alá feltérképezni a víz alatti élővilágot. Ellenben a halaknak is és madaraknak is más programjuk lehetett, mert sem a felszín felett, sem a víz alatt nem akarták megmutatni magukat, egyetlen egy extrovertált tengeri csillagot kivéve.

boat trip in Tromso
fjord néző hajókirándulás a katamaránnal Tromsønél

A hajókázás után kihasználva a szép időt a Fjellheisen felvonóval felmentünk a Tromsø fölé magasodó Storsteinen hegy kilátóteraszra. Az épített terasztól nem messze van egy természetes kilátórész is, ahová szintén átsétáltunk. A ragyogó, tiszta idő fantasztikus kilátást engedett Tromsøre. Ide egyébként gyalog is fel lehet sétálni, de most annyira csúszós volt az út, hogy mi inkább a felvonót választottuk.

view of Tromso
Tromsø látképe a Storsteinen hegyről
Storsteinen hegy

A Fjellheisen közelében található Tromsø egyik jelképe, az Arctic Cathedral (Északi-sarkvidék katedrális). A templom Jan Inge Hovig építész tervei alapján épült 1965-ben és meghatározó eleme a városképnek szinte minden irányból. Érdemes megnézni kívül és belül is.

Arctic Cathedral in Tromso
Arctic Cathedral, Tromsø

A következő napi program egy szervezett kirándulás volt a Tromsø Ice Domshoz, ami egy 5,5 órás szervezett program volt. A busz a kikötőből indult és kb. 1,5 órás buszozás után érkeztünk meg a Camp Tamok mellett található jégdóm hotelhez. Maga a jégdóm hotel nem túl nagy, viszont annál érdekesebb. A dómban jégstampóban kínált welcome drinkkel köszöntöttek, majd megnéztünk egy rövid filmet a dóm építéséről. A dómot minden novemberben újra kell építeni és minden évben más művészeket hívnak meg, akik ragyogó alkotásaikkal életre keltik a jeges falakat. Így viszont minden évben más dómot láthat az ember, ami az időjárástól függően általában április közepéig áll és látogatható. Mi nem voltunk eléggé felkészültek eltölteni egy éjszakát a jégdóm hotelben, de voltak bátor vállalkozók, akik több éjszakát is ott töltöttek. Az ice dom mellett van egy kis rénszarvas telep, ahol végre rénszarvasokat is láthattunk. Igaz csak messziről, de ez volt az egyetlen alkalom, amikor rénszarvasokat láttuk az utazásunk során. A program ebéddel zárult, majd következett a visszaút.

a room in Tromso Ice Doms Hotel
Ice Doms Hotel egyik szobája
reindeers at the Tromso Ice Dome
ennyi rénszarvast láttunk az egész út során

Eljött az utolsó napunk Tromsøbe és az idő nem volt kegyes hozzánk, ezért beltéri programok mellett döntöttünk. Az előző napokban már megnéztük a Troll Múzeumot. Ott megtudtuk, hogy a trollok a norvég népmesék hagyományos, gyakran előforduló szereplői. Annyira sok történet kapcsolódik hozzájuk, hogy Norvégiában sok település névben is helyet kapott a troll név. A múzeum kicsi, de interaktív.

Az utolsó nap először az Egyetemi Múzeumot kerestük fel, ahol a természettudomány mellett a számikról is látható egy kiállítás.

Utána következett a Polaria. Itt maga az épület megér egy látogatást. Legalábbis kívülről. A Polaria legnagyobb attrakciója a 4 fóka, akiknek az etetését egy rövidebb show műsorként tálalják. Ez nem éppen a mi izésünk szerint való volt. Ellenben a kiállítás a sarkvidékről és a felmelegedésről annál érdekesebb. A Polaria mellett látható Hanssen MS Polstjerna nevű hajója, ami jelenleg felújítás alatt áll, de kívülről így is megnézhető.

Polaria in Tromso
Polaria, Tromsø
Hanssen's ship in Tromso
Hanssen és hajója

Helmer Hanssen (1870-1956) norvég pilóta, tengerész és sarkkutató volt. Több alkalommal is részt vett Roald Amundsen expedícióiban. 1903 és 1905 között másodtiszt volt Amundsen Gjøa nevű hajóján, amivel az északnyugati átjárót keresték. Majd 1914. december 14-én egyike volt Amundsen mellett az 5 tagú csoportnak, akik elsőként érték el a Déli-sarkot. 1919-ben pedig már kapitány volt Amundsen Maud nevű hajóján az északkeleti átkelés expedícióban.

A nap utolsó múzeuma a Polár Múzeum volt. Itt a korai felfedezők életéről és viszontagságos körülményeiről kaphatunk képet. Nekem ez a múzeum tetszett a legjobban a 4 közül.

Polar Museum in Tromso
Polar Múzeum, Tromsø

Erre a napra volt betervezve a város felderítse is, amit az időjárás kicsit bekorlátozott, de így is érezhető volt Tromsø egyedi, kikötőváros jellegű hangulata. Az utcán sétálva látható milyen jól megférnek egymás mellett a régi kor faházai és a modern épületek. Egyébként a modern épületek között sok igen jól sikerült darab van, bár ez jellemző általában is a skandináv építészetre.

Fjord at Tromso
kikötő, háttérben a Tromsø-híddal és az Arctic Cathedral
kikötő
street detail in Tromso
régi faházak és modern épületek élik harmonikus életüket egymás mellett Tromsøben
street with wooden houses in Tromso

Ezután nem maradt más hátra, mint a hazaút. Így zárult a mi utazásunk az északi sarkkörön túl.

we are in tromso
Köszönöm, hogy velünk tartottál!

Ha tetszett a bejegyzés, esetleg hasznosnak találtad és szívesen olvasnál máskor is hasonló útleírásokat és gyakorlati infókat az adott hellyel, utazással kapcsolatban, akkor kövesd az EUtazó/travEUller oldalát a facebookon és az instagramon, hogy értesülj az új bejegyzésekről.